torsdag den 13. september 2012

Biotop 5 opgave

Friluftsliv

For mig er naturoplevlser forbundet med en masse følelser. Alting er bare smukkere ude i den fri natur: blomsterne, solstrålerne, regndråberne, edderkoppespindene, maden og ja, selv min mand ;)
 
”Helt centralt er det at børn har mulighed for at opleve glæde ved at opholde sig i naturen. Oplevelser af følelser i naturen (tryghed, velvære, det smukke, nydelse, glæde, gys og gru, samhørighed mm.) er grundlaget for at udvikle nysgerrighed, tilegne sig viden, danne holdninger og siden handlekompetence i forhold til natur og miljø. (Nørregård Christensen og Witzel Clausen, 2004)”
 
Citatet er fra en artikel, skrevet i forbindelse med formuleringen af de pædagogiske læreplaner, hvor Naturen og naturfænomener er et af temaerne.

Med inspiration fra vores friluftstur til Christiansdal ved Haderslev med VNT holdet, valgte jeg at forsøge mig med at lave bålmad hjemme i haven sammen med min mand, mine tre døtre og mine forældre.

Nærvær, samhørighed, fælles ansvar, glæde, succes, - følelser jeg vil knytte til min friluftsaktivitet.

Som kommende pædagog ser jeg mange muligheder i at flytte en del af pædagogisk praksis ud i naturen: pludselig er der højt til loftet, sanserne bliver stimulerede og mulighederne er uendelige.
For min målgruppe, som hedder 3-6 årige, ville en lignende aktivitet med tilberedning af mad i naturen, have masser af muligheder for at børnene kunne udvikle både praktiske færdigheder, en bevidsthed om naturens ressourcer, men også udvikle sig socialt, i form af de følelser der opstår, idet de er sammen som gruppe omkring denne aktivitet i naturen.

http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omraader/Boern-unge-og-familie/Dagtilbudsomraadet/Dagtilbud/Paedagogiske-laereplaner/Documents/Naturen.pdf

Vi startede dagen med en tur til min biotop - Sneum sluse, for at indsamle spiselige planter.


 
Vi havde hjemmefra undersøgt hvilke planter der er typisk for stranden, og havde fundet frem til 4 planter, som vi gerne ville have fingrene i: Strandasters, salturt/kveller, strandvejbred og skovløg.
 
 Stor strandasters
 Strandasters
 Salturt/kveller
 
 Salturt/kveller
Starndvejbred
 

 Dagens høst - ingen skovløg
 Coleslaw med blade fra strandasters og strandvejbred, pyntet med strandastersblomster
 Kryddersmør med salturt/kveller og finthakkede blade fra strandvejbred
 Alle hjælper til...
 Sydegruben er klar til at blive tændt op... 
 Efter at have brændt i 2 timer fjernes gløderne...
 ...og stegen lægges ned...
 ...dækkes med de varme sten...
 ...og til slut vendes græstørven med græsset ned mod stegen
Så er grydeovnen klar med sand i bunden klar til at blive varmet på bålet
 Bagepapiret med bollerne lægges direkte på sandet
 Så er stegen i sydegruben, grydeovnen med boller på bålet og kartofler og majs i gløderne
 Efter ca 1 1/2 time er kødet færdigt, og det dufter himmelsk...
 Kryddersmøret er klar til kartoflerne...
 ...og de nybagte boller
 Så er der serveret
 Mormor og morfar blev inviteret til at spise med
 Det blev også til en æble/rabarbertærte tilberedt i grydeovnen mens vi spiste

Ingen kommentarer:

Send en kommentar